Тема. ГЛОБАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ЛЮДСТВА. 10 КЛАС
Мета: ознайомити учнів з поняттям «глобальні проблеми людства; визначити головні загальнопланетарні проблеми та з’ясувати їх суть і причини виникнення; привернути увагу дітей до ситуації, що склалася у світі; розвивати екологічне мислення; виховувати любов і бережливе ставлення до природи.
Обладнання: карта світу, атласи, робочий конспект, доповіді, реферати, комп’ютер або проектор, інтегрований електронний комплекс «ЕСГС» для 10 класу.
Форма проведення: урок-конференція.
Підготовчий етап
• Напередодні вивчення теми «Глобальні проблеми людства» вчитель пропонує учням вибрати глобальну проблему, вивчивши її більш конкретно і підсумувавши доповіді до проведення конференції.
• Клас поділяють на групи (за різними проблемами).
• У день проведення учні розподіляються за своїми глобальними проблемами. (На столі стоять таблички з назвами проблем.)
Обговорення
1. Користуючись картою електронного посібника, назвіть країни, які володіють ядерним арсеналом, і країни, що відмовились від ядерної зброї.
2. Зробіть короткий висновок про причини виникнення політичних проблем.
(Відеофрагмент «Народонаселення».)
Доповідь 2. Проблеми народонаселення
Проблеми народонаселення є невід’ємною частиною глобальних проблем сучасності, до складу яких входять також проблеми війни і миру, зростаючого розриву в рівнях економічного розвитку країн різного типу, забруднення довкілля, забезпечення продовольством населення Землі, водних, сировинних і енергетичних ресурсів, боротьби з міжнародним тероризмом і організованою злочинністю.
Приріст населення в різних регіонах різний. Переважаюча більшість населення живе в країнах, що розвиваються. До 2025 р. населення цих країн зросте ще щ 3 млрд. осіб, що становитиме 95% приросту населення світу. Особливо динамічно зростає, населення в країнах Африки, де природний приріст становить З % на рік, тобто 10 млн. осіб на рік.
Частка населення економічно розвинених регіонів світу знизилася — із 33,1 до 24%.
Прогнозні розрахунки ООН свідчать, що навіть якщо найбіднішими в економічному розвитку залишаться лише країни Південної Азії і
14
Африки, їх частка в населенні світу до кінця XXI ст. перевищить 60%.
В останній чверті XX — на початку XXI ст. у розвинених країнах Європи, Північної Америки, Австралії, Японії природний приріст не перевищує 1 % на рік.
У країнах Азії, Африки, Латинської Америки швидке зростання кількості населення призводить до загострення важливих соціально-економічних проблем: значного переважання темпів приросту населення над темпами економічного зростання і до ще більшого відставання від аналогічних показників розвинених країн; швидкі темпи урбанізації, збільшення числа безробітних і осіб, що не знаходять застосування своїй праці (30% працездатного населення світу), зростання чисельність неписьменних поряд із зростанням частки письменного населення у світі, потенційна загроза розвитку сучасної демографічної ситуації полягає в тому, що населення світу може отримати в XXI ст. 1 млрд. безробітних, 1 млрд. голодуючих, 1 млрд. неписьменних, 2 млрд., що живуть в умовах відносного або абсолютного перенаселення, 1,5 млрд. знедолених, що перебувають за «межею бідності». Для вирішення глобальних демографічних проблем слід установити допустиму межу чисельності населення Землі (від 10 до 20 млрд. осіб), визначити строки стабілізації загальної чисельності населення.
Запитання
1. Як ви вважаєте, що необхідно зробити, щоб стабілізувати загальну чисельність населення Землі?
(Відеофрагмент «Забруднення довкілля».)
Переглянувши даний відеофрагмент, скажіть, до виникнення якої проблеми могла призвести така ситуація?
Доповідь 3. Екологічні проблеми
В останні десятиріччя суспільство все більше турбує стан навколиш
нього середовища, бо людина як біологічна істота не може існувати
без чистого довкілля. Створення ж штучного середовища для життя людей є або абсолютно неможливим, або надзвичайно дорогим.
Основною причиною виникнення глобальних екологічних проблем є нераціональне природокористування. Уже на первісних стадіях розвитку людства його діяльність у галузях мисливства і рибальства, а потім землеробства і тваринництва призвела до значного збіднення природних ресурсів. Були повністю знищені сотні видів великих тварин і морських організмів (мамонт, тур, стеллерова корова та ін.), перетворені на пустелі квітучі колись землі Північної Африки, Малої Азії, Індії на величезних просторах змінена природна рослинність (особливо це стосується лісових біоценозів). У XX ст. загострилися проблеми мінеральних, енергетичних, земельних ресурсів, які через варварське їх використання вже не можуть забезпечувати потреб людства. Проблема збіднення природних ресурсів посилюється ще й тим, що слаборозвинені країни намагаються подолати свою економічну відсталість за рахунок посиленої експлуатації природних ресурсів, що призводить до погіршення стану довкілля. Відбувається забруднення атмосфери. Для атмосфери найбільш гострими є проблеми «парникового ефекту», «озонових дір», кислотних дощів, пилового забруднення.
Аналіз карти «Загальні риси глобальної екологічної ситуації».
Забруднення гідросфери. Вода є надзвичайно цінною сировиною і важливим для життя елементом лише в тому випадку, коли вона не містить великої кількості розчинених речовин. Практично не придатною стає вода, в якій навіть у невеликих кількостях розчинені отруйні або агресивні хімічні елементи. Тому забруднення поверхневих і підземних вод сильно зменшує водні ресурси людства.
Найбільш забрудненими в гідросфері є річкові й озерні води.
У Світовий океан шкідливі речовини потрапляють із багатьох джерел. Основну масу забруднювачів приносять річкові води, але багато їх також надходить разом з атмосферними опадами, а також у результаті господарської діяльності людини в акваторіях океанів і морів. Найбільш забрудненими районами світового океану вважаються внутрішні моря Європи (Балтійське, Чорне, Азовське, Північне, Середземне) та Азії (внутрішнє Японське, Жовте, Яванське), а також Перська та Мексиканська затоки.
Деградація земель. Кількість земельних ресурсів на земній кулі обмежена, до того ж їх не можна замінити жодними іншими ресурсами. Щороку з активного використання вилучаються мільйони гектарів земель, хоча втрата кожного гектара родючої землі зменшує можливості людства вирішити продовольчу, сировинну, соціальну та інші глобальні проблеми.
• Давайте узагальнимо вищесказане з допомогою мультимедійного фрагменту «Екологічна проблема».
Завдання
1. Ж. Б. Ламарк колись сказав: «Можна, мабуть, сказати, що призначення людини начебто полягає в тому, щоб знищити свій рід, спочатку зробивши земну кулю не придатною для проживання». Доведіть, навівши власні аргументи справедливості цього твердження або спростуйте його.
Доповідь 4. Економічні проблеми
До цієї групи проблем переважно відносять енергетичну, сировинну та продовольчу. З одного боку, економічні проблеми стосуються безпосередньо кожного жителя як споживача продукції. Сировинна та енергетична проблеми мають багато спільного. Викликані вони, насамперед недостатньою кількістю розвіданих запасів корисних копалин і дуже нераціональним їх використанням.
До зменшення використання сировини повинна привести і заміна багатьох видів існуючих матеріалів на штучні і синтетичні, які можуть створюватися із наперед заданими властивостями. Але більшість цих матеріалів є надзвичайно складними хімічними сполуками, часто вони мають токсичні і канцерогенні властивості.
Значна економія сировини досягається за рахунок використання вторинних матеріалів — металобрухту, макулатури, пластмас. Запаси їх у багатьох країнах настільки великі, що можуть значною мірою компенсувати дефіцит природних ресурсів.
Розв’язання енергетичної проблеми, крім повсюдної економії енергії і вдосконалення існуючої теплової енергетики на принципово нових основах (спалювання вугілля у «киплячому шарі», МГД-генератори), передбачає широке використання альтернативних джерел енергії.
Завдання (метод «Мікрофон»)
1. Запропонуйте власні шляхи розв’язання економічних проблем.
Доповідь 5. Продовольчі проблеми
Серед глобальних проблем, які безпосередньо впливають на долю людства, виділяють продовольчу. Вона визначається спроможністю Землі прогодувати нинішнє і майбутні покоління планети. До певної міри це наслідок того, що харчування є фізіологічною потребою людини.
(Мультимедійний фрагмент «Продовольча проблема».)
Згідно з даними ФАО (продовольчої і сільськогосподарської організації ООН), нині на планеті голодує понад 500 млн. осіб, а ще 1 млрд. осіб постійно недоїдають. Продовольча криза особливо актуальна для багатьох країн Африки, Азії, Латинської Америки і загрожує поширитися на інші території. У сучасному світі продовольча проблема тісно взаємопов’язана з іншими глобальними проблемами: демографічною, енергетичною, екологічною та ін.
Виділяють чотири групи чинників, які впливають на глобальну продовольчу проблему:
• Природні умови і розміщення населення. До них відносять загальну площу та структуру сільськогосподарських угідь, визначають сільськогосподарський потенціал, клімат, співвідношення між кількістю населення і масою продовольства тощо.
• Світовий транспорт і зв’язок, що забезпечують широкий вихід продуктів харчування на зовнішній ринок (залізничний транспорт, міжнародний автомобільний транспорт, розвиток судноплавства, наявність сучасних засобів зв’язку).
• Політична ситуація у світі (розстановка політичних / сил, наявність міждержавних співтовариств, об’єднань, і навіть використання поставок продовольства
у політичних цілях).
• Світова економіка і торгівля в їх єдності (продовольство як складова частина торговельних потоків, роль балансових розрахунків, кліринг (система безготівкових розрахунків)).
Серед природних чинників, які мають особливе значення для вирішення продовольчої проблеми, визначальною є земля. Однак не вся земля придатна для вирощування сільськогосподарських культур. Структура її використання в державах і районах світу дуже різна.
В Європі й Азії, наприклад, розорано відповідно 25,3 і 17,0% площі суші, тоді як площа орних земель в Австралії і Океанії, в Африці і в Латинській Америці становить усього 6,0, 6,7 та 8,9%.
Крім цього, додаткові дослідження ФАО показати, що 78 % земної поверхні мають серйозні природні обмеження для розвитку землеробства: 13,5 % площі характеризуються низькою продуктивністю; 6 % — середньою і лише З % — високою.
Чималі площі родючих земель вилучаються у світі під забудову, особливо міську. Компенсувати втрати можна за рахунок підвищення продуктивності оброблювальних земель, тобто збільшення збору врожаїв.
Зонами критичної продовольчої ситуації у світі є територія в межах Сахелю (Мавританія, Сенегал, Гамбія, Малі, Нігерія, Чад), де слабо розвинена промисловість, і в Північно-Східній та в південній Африці (за винятком ПАР). Найбільш критичне становище склалося у 20 країнах «зони голоду», що розташована в сухих саванах і напівпустелях. Тут темпи приросту населення у два рази перевищують виробництво продовольства.
Проблема повинна зводитися не до зменшення кількості населення, а до впровадження економічних реформ, перш за все в країнах, що розвиваються.
Запитання
Як ви вважаєте, що потрібно зробити, щоб подолати проблему голоду?
Доповідь 6. Соціальні проблеми
Численні глобальні проблеми існують у галузі взаємовідносин між людиною і суспільством. Це проблеми охорони здоров’я, освіти, культури, злочинності та ін. Можливості розв’язання цих проблем залежать від рівня соціально-економічного розвитку країн, тому особливої гостроти вони набирають у слаборозвинених регіонах світу.
Незважаючи на ліквідацію багатьох масових пошестей (віспа, чума, холера) стан охорони здоров’я в багатьох країнах викликає тривогу. Багато сучасних хвороб (серцево-судинні, легеневі, ракові) є наслідком погіршення екологічної ситуації, малорухливого способу життя, частих психологічних стресів. Замість вже подоланих виникають нові епідемії, найбільш загрозливою серед яких стала «чума» XX ст.— СНІД.
Умовами вирішення проблем охорони здоров’я є перехід до здорового способу життя, забезпечення повноцінного харчування, поліпшення екологічних умов проживання і, звичайно, подальший розвиток медицини.
Глобальна проблема освіти часто ототожнюється з великою кількістю неписьменного населення в слаборозвинених країнах. І справді, незважаючи на зростання рівня письменності із 60 % у 50-х роках до 80 % у 90-х, абсолютна кількість неписьменних людей зростає і зараз їх понад 900 млн. У більшості найменш розвинених країн рівень письменності населення не перевищує 50%, а в таких країнах, як Бенін, Буркуна-Фасо, Гамбія, Гвінея, Непал, Нігер, Сомалі, Чад та ін.,— менш ніж 30%. Це стримує економічний і соціальний розвиток цих країн.
Швидкий розвиток у XX ст. засобів масової інформації, особливо радіо і телебачення, крім багатьох позитивних наслідків, призвів до ряду кризових явищу в галузі культури. Мистецтво, кіно і музика, які зайняли провідне місце в сфері культури, почали орієнтуватися на найбільш примітивні почуття людей.
Розтиражовані в мільйонах екземплярів такі зразки масової, чи так званої поп-культури, призвели до її вульгаризації, відриву від національних традицій. Таке явище отримало назву «американізації» культури, оскільки саме в США виробляється основна маса продукції так званої «індустрії розваг».
Складна соціально-економічна ситуація в багатьох країнах світу, всесвітня криза духовної культури сприяли переростанню такого негативного явища, як злочинність, у проблему глобального масштабу. Інтернаціоналізація злочинності в багатьох випадках значно випереджує темпи світової інтеграції в економічній, соціальній і культурній сферах. Особливо небезпечним стало явище злочинності після того, як вона набрала організованих форм, сформувала і постійно розширює світовий ринок наркотиків.
Наркоманія в глобальному масштабі породжена злочинністю, але з іншого боку вона й сама постійно спричинює злочинність. Повна фізична і моральна залежність від наркотиків, постійна потреба коштів для їх придбання штовхає наркоманів на найтяжчі злочини, дає змогу легко вербувати їх на службу злочинним синдикатам.
Міжнародне співтовариство змушене витрачати величезні кошти, ма
теріальні і людські ресурси для боротьби зі злочинністю. Для виявлення зброї, вибухівки, наркотиків створюються складні технічні системи, сучасні комп’ютерні мережі (особливо в банківській сфері) обладнуються дуже дорогими засобами захисту. Для координації зусиль, спрямованих на розшук міжнародних злочинців, створена міжнародна поліцейська служба «Інтерпол». Але всі ці заходи поки що не можуть стримати зростання злочинності (кількість злочинів щороку зростає на 5 %). Тому дуже важливо боротися не з наслідками злочинності, а насамперед з її причинами.
Завдання
Як ви вважаєте, яким чином соціальні проблеми залежать від рівня соціально-економічного розвитку країн?
II. Узагальнення і систематизація знань
1. Перегляд слайдів «Головні глобальні проблеми людства»
2. Мультимедійний фрагмент «Висновки»
III. Домашнє завдання